Wat zich al een tijd aandiende lijkt zich nu aan het afspelen: de eindfase van het vierde kabinet Balkenende. De kans lijkt groot dat al voor de gemeenteraadsverkiezingen dit kabinet gevallen is, want het lijkt erop dat de PvdA haar lessen getrokken heeft uit de twee verkiezingen van 2006.
Er werd steeds gesteld dat het kabinet niet zou gaan vallen omdat de peilingen slecht waren voor CDA en PvdA. Mijn reactie was dat naarmate de verkiezingsdatum nadert dit argument minder belangrijk wordt, maar ook dat het best zou kunnen dat CDA en PvdA van een “mooie breuk” electoraal zouden kunnen profiteren. En wat zich nu voor onze ogen afspeelt lijkt zich volgens dat scenario te voltrekken.
Als de regeringspartijen redelijk goed met elkaar zouden samenwerken dan is de gok voor de partijen om tot aan de verkiezingen door te gaan waarschijnlijk de beste. Maar als het onderling slecht gaat, weinig nog zonder conflicten gedaan krijgt en persoonlijke irritaties een rol gaan spelen, dan is de kans groot dat het op een bepaald moment fout gaat.
Het is duidelijk dat in ieder geval het laatste half jaar de onderlinge verhoudingen in het kabinet zijn verslechterd. Tegelijkertijd stevent in ieder geval de PvdA af op een dramatische uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. De ervaring leert dat na een hele slechte uitslag er bij een regeringspartij een interne dynamiek gaat ontstaan waardoor de stabiliteit van het kabinet (verder) wordt ondergraven. In 1982 en in 2006 viel het kabinet binnen enkele maanden na de gemeenteraadsverkiezingen.
Stel dat je in de leiding van de PvdA zou zitten. En je beseft niet alleen dat het slecht gaat binnen de coalitie, maar ook dat na slechte verkiezingsuitslagen en alles wat er nog meer op het bordje ligt denkt dat het kabinet in de komende maanden onderuit gaat dan zou ik mijn knopen tellen en waarschijnlijk de strategie gaan volgen die de PvdA nu heel duidelijk volgt: Of er wordt VOORAFGAAND de gemeenteraadsverkiezingen besloten dat onze wensen t.a.v. de missie in Uruzgan wordt ingewilligd of dit is het einde van het kabinet.
Cruciaal hierbij is het woord “VOORAFGAAND”. Op drie manieren zou het PvdA hier namelijk voordeel van kunnen hebben:
Als deze “mooie breuk” inderdaad in de komende anderhalve week plaatsvindt dan zou de Gemeenteraadsverkiezingen best eens een hogere opkomst kunnen hebben dan normaal en een wat andere uitslag dan we tot nu toe dachten. En de Tweede Kamerverkiezingen (op 19 mei?) zouden wel eens fors kunnen gaan afwijken van de huidige peiling.
Het blijft dan echter onverlet dat daarmee de regeerkracht na die verkiezingen nog verder achteruit gaat dan nu het geval is. Ons systeem is fors uit het lood geslagen en dat lijkt na de volgende verkiezingen, waarbij de kans klein is dat er een krachtiger regering met drie partijen zal komen, nog erger te worden. Dan is het hoog tijd voor de invoering van een ander politiek systeem om ervoor te zorgen dat in de 21e eeuw Nederland een politiek stelsel heeft dat krachtig en flexibel op de vele veranderingen in de wereld en in Nederland reageert. Zie hiervoor o.a. mijn stukken uit 2003.
Op deze site vind je diverse facetten van mijn leven terug. Wat ik vroeger gedaan heb en vandaag doe. Wat mij opvalt over wat er in Nederland en de wereld gebeurt.
Je treft mijn drie boeken aan die ik sinds 1986 geschreven heb. In het media-archief tref je veel van de interviews aan die ik in de afgelopen 30 jaar heb gegeven en artikelen die ik geschreven heb. Voor mijn onderzoeken verwijs ik je naar www.peil.nl, waar je ook lid kunt worden. In mijn weblog beschrijf ik wat me bezighoudt en/of opvalt bij wat er met name in Nederland gebeurt. Als jij je inschrijft kan je op mij of andere deelnemers reageren. Wil je me direct bereiken stuur dan een mail naar topdognl@yahoo.com.
Maurice de Hond
42 reacties op Mooie Breuk
jetty
17 februari 2010 om 17:13
Het is toch van de zotte dat de politiek ons zover gebracht heeft dat we niet meer geloven dat de PvdA gewoon een belofte nakomt, maar dat alle politieke beslissingen een of ander strategisch doel dienen.
Wie durft met droge ogen te beweren dat de PvdA zijn poot stijf zou houden mbt Uruzgan als het goed ging in de coalitie en er geen gemeenteraadsverkiezingen op korte termijn waren?
Ik niet. En toch ben ik blij met deze beslissing van de PvdA en vind ik het onbegrijpelijk dat het CDA en de CU hun “keiharde” kabinetstoezegging uit december 2007, namelijk dat uiterlijk eind 2010 de laatste Nederlandse militair weg is uit Uruzgan “gewoon” niet van plan zijn na te komen en zichzelf dus niet serieus nemen. Ach ja, we beloven zo veel. In 2005 was er ook al de toezegging dat de missie in Uruzgan in 2008 zou zijn afgelopen.
Betrouwbare overheid? Als het zo doorgaat zitten we in 2080 nog in Uruzgan.
Fleur
17 februari 2010 om 19:26
Bos kan zich nu hard opstellen t.a.v Afghanistan. Door zijn houding klapt dit kabinet uit elkaar.
Dubbele winst voor Bos. Kiezers komen door zijn harde opstelling weer terug bij de PvdA en hij kan ontspannen de post van Wellink tegemoet zien. Er wordt n.m gefluisterd dat Bos de opvolger van Wellink (die het vertrouwen heeft verspeeld) wordt…..
Pim van Berkel
18 februari 2010 om 07:38
Je hoort vaak dat dit kabinet niet mag vallen, er moet immers geregeerd worden in deze tijd van crisis. Ik zie het juist andersom. Dit kabinet functioneert gewoon niet en alles wat ze bedenken is gebaseerd op compromissen en partijpolitiek. Kortom, snel nieuwe verkiezingen en hopen op een coalitie die vrijuit en vooral daadkrachtig kan regeren.
Fleur
18 februari 2010 om 12:46
@van Berkel,
Geheel mee eens!
Een rondje internet geeft aan dat de burgers allang schoon genoeg hebben van dit kabinet waarbij m.n Bakenende zijn langste tijd heeft gehad.
Fleur
18 februari 2010 om 13:05
Heeft de opstelling van Bos internationale gevolgen voor Nederland??
Ben benieuwd…..
Hulde aan Bos!!
Amerika is allang failliet dus moet zijn grote waffel voor zich houden!
http://nos.nl/artikel/137593-houding-nederland-uruzgan-rampzalig.html
Fleur
18 februari 2010 om 19:18
Volg het kamerdebat nu over Uruzgan via internet.
Rouvoet was kort in zijn verklaring omtrent de opstelling van Bos.
” Het standpunt van vice-president Bos welke hij naar buiten heeft gebracht is irrelevant voor de besluitvorming v.h kabinet.”(vrij vertaald).
Vraag mij af hoelang de kamer nog doorgaat over het feit dat Wouter Bos voor zijn beurt heeft gesproken aangaande Uruzgan.
Ben zeer benieuwd naar de uitslag van morgen!
Pim van Berkel
19 februari 2010 om 08:18
Hoorde net oud minister Ben Bot op de radio zeggen dat de ellende eigenlijk al was begonnen op het moment dat Maxime Verhagen in september vorig jaar zei dat we zouden moeten blijven.
Ik ben het daar slechts ten dele mee eens. De echte ellende begon volgens mij al op het moment dat Wouter Bos besloot om zowel in het kabinet te gaan zitten en politiek leider te blijven van de PvdA. Dat was natuurlijk vragen om moeilijkheden. Zie deze week, als politiek leider stelt hij, uiteraard in het openbaar, dat we weg moeten uit Uruzgan, wat meteen leidt tot grote ergernis bij het CDA (Balkenende) die stelt dat er eerst in de ministerraad over moet worden gesproken. En daar gaat het dan steeds over.
Maar er is nog iets. Wouter Bos lijkt minder dan veel CDA collega’s een echt politicus. De CDA spelletjes zijn vaak veel geraffineerder, Het lijkt ook soms dat Bos zijn eigenbelang prefereert boven het partij- of landsbelang.
Enfin, een Kamermeerderheid voor verlenging van de missie lijkt er sowieso niet te zijn…
RuudHarmsen
19 februari 2010 om 10:23
Maurice schreef:
===
Dan is het hoog tijd voor de invoering van een ander politiek systeem om ervoor te zorgen dat in de 21e eeuw Nederland een politiek stelsel heeft dat krachtig en flexibel op de vele veranderingen in de wereld en in Nederland reageert. Zie hiervoor o.a. mijn stukken uit 2003.
/===
Pad:
http://maurice.ooip.nl/2010/02/17/mooie-breuk/ http://maurice.ooip.nl/vernieuwing-democratie/
http://maurice.ooip.nl/wp-content/uploads/2009/04/schets_burger_democratie.pdf
Dat laatste stuk lees ik nu pas (dom, dom, dom). Het is best een goed voorstel! Paar dingetjes moeten beter, denk ik, o.a. de garantie van stemgeheim door toepassing cryptografie. Er staan ook een paar tikfoutjes in. Inhoudelijk is het goed, slagvaardiger, werkbaarder, democratischer, zonder dat direct de domme schreeuwers van de straat (daar ga ik weer, elitair, maar het is helaas de realiteit) aan de macht komen.
Waarom heeft dit voorstel niet meer aandacht gekregen??
RuudHarmsen
19 februari 2010 om 10:30
Als er een verkiezingsuitslag (Tweede Kamer) komt die enigszins lijkt op wat Maurice zijn peilingen al heel lang aangeven, dan wordt het land bij het huidige systeem inderdaad volkomen onbestuurbaar.
Het voorstel van Maurice zou bijvoorbeeld inhouden dat iemand als Pechtold, op debatteertechniek, helderheid en persoonlijk charisma minister-president zou kunnen worden, zonder dat D’66 eerst heel groot zou moeten worden en zonder maandenlange verlammende kabinetsonderhandelingen waarin alles toch maar verwatert en waarin compromissen worden gesloten die jaren later weer een gekrakeel zoals nu over Uruzgan veroorzaken.
Maar ook Wilders kon op die manier aan de macht komen. Is niet erg (hoewel IK hem niet steun). Laat hem dan maar eens zien hoe hij de problemen oplost. Dan blijkt al snel dat hij dat ook niet kan.
Nog een amandement op Maurice’ voorstel: de periode van 4 jaar verkorten tot 3 jaar. 4 jaar is te lang, en als de TK-verkiezingen toch nog als gepland zouden doorgaan (kleine kans) dan heeft deze TK bijna 5 jaar gezeten, doordat het toevallig zo uitviel met de kieswet. Dat is gewoon veeeel te lang. Iedereen wordt het zat, het volk de regering, de ministers elkaar.
Fleur
19 februari 2010 om 13:34
Op 2-2 was er een kabinetsvergadering waarbij Bos niet aanwezig was. Op die avond is blijkbaar besloten dat er een schriftelijk verzoek van Rasmussen moest komen aangaande Uruzgan. Op zich vind ik deze volgorde bizar aangezien er nog geen kabinetsbesluit was.
Direct de volgende dag was Verhagen bij de NAVO. Het kan niet anders dan dat Rasmussen volstrekt verkeerd is voorgelicht door Verhagen door niet het standpunt van Bos kenbaar te maken. Indien Rasmussen hiervan wel op de hoogte was had hij natuurlijk de brief NOOIT geschreven.!!
Het is een smerige achterbakse streek van Balkende en Verhagen om d.m.v de brief Bos zwaar onder druk te willen zetten.
Of Koenders -die wel op 2-2 aanwezig was- op 3-2 Bos op de hoogte heeft gebracht deed niet meer terzake. Het kwaad was immers al geschied aangezien Verhagen op 3-2 reeds bij de NAVO zat.
Het is een smerige CDA truc om Bos nu de zwarte piet toe te spelen.
Bos is op een walgelijke manier belazerd door zijn regeringsgenoten door deze brief te bedenken precies op het moment dat hij niet aanwezig was.
En niemand van de 2de kamer had het vieze spel van Verhagen door.
Zij zaten maar te hakken op Bos.
Als je even logisch nadenkt dan snap je toch direkt dat de volgorde van aanvraag door Verhagen absoluut niet klopt en dat Rasmussen de eer aan zich zelf zou houden indien het standpunt van Bos bij hem bekend was geweest.
Kan mij woede van Bos heel goed voorstellen!!
Ik hoop hij zijn poot stijf houdt want met 2 van die ratten om hem heen valt er niet te regeren!!
Ik heb het hele debat gevolgd, het was een treurige vertoning!
Hoop dat de burgers het smerige spelletje van Verhagen en Balkenende doorzien en ophouden om Bos voor leugenaar uit te maken zoals bepaalde dombo`s in de 2de kamer deden.
De 2 ratten…….
http://www.overalleseenmening.nl/2010/02/19/jpb-over-bos-in-het-debat-ik-ben-nog-mild-geweest/
RuudHarmsen
19 februari 2010 om 13:35
Ik schreef over Wilders:
> Laat hem dan maar eens zien hoe hij de problemen oplost.
Beter:
Laat hem dan maar eens laten zien hoe hij de problemen oplost.
Grappige zien. Lelijk ook.
Velde
19 februari 2010 om 17:57
Gisteren Volkskrant: “Corruptie Italië stijgt met 229 procent”.
- Wat wil je met Berlusconi als pater familias.
Volkskrant vandaag: “De Italiaanse premier Silvio Berlusconi wil de wetten tegen corruptie verscherpen.”
- Jaja, nu hij net de wetten zodanig heeft ‘aangescherpt’ dat hij buiten schot mag blijven. Vraag me af wie van zijn (kennelijk voormalige) vriendjes hij nu wil uitschakelen.
FHH
20 februari 2010 om 07:45
“Ieder einde heeft een nieuw begin”. Kabinet Balkenende IV is niet meer. Consult in de sneeuw van Lech zal niet leiden tot lijmpoging.
Nederland anno 2010 zegt oog te hebben voor dat wat echt nodig is maar struikelt over een principiële zaak die zich toch 20.000 km elders afspeelt. Mensen, kiezers staan in de kou (journalisten trouwens ook).
Ik hoop dat de komende periode juist gekozen zal worden door mensen die zich willen laten vertegenwoordigen door mensen die zich willen inzetten voor de toekomst.
Voor partijpolitiek gelazer is al jaren geen ruimte meer. Oude politiek werkt niet; daarvoor gaat het allemaal te snel en dat heet groet!
De martelgang onder leiding (ahum) van Balkenende is over; ruimte voor nieuw lijkt mij. Over rechts, liefst over links en desnoods tot 2014 een zakenkabinet maar wel hup met de geit. Niet meer oh’n maar werken lijkt mij het thema te worden.
PVV en Trots moeten wel op tijd de plaats krijgen die ze verdienen: dus relativeren en heel kritisch benaderen die handel.
Wilders en Verdonk hebben eigenlijk al geen recht van spreken meer.
Maurice: lawineer Nederland met conclusies, resultaten, prognoses en mogelijkheden, nieuwe ideeën opdat wij tot 2020 niet meer struikelen en ons onbestuurbaar wanen door uit te glijden door sukkels die een bananenschil al niet zien liggen.
Stop de mallemolen die we Den Haag noemen!!!
Wieteke
20 februari 2010 om 08:13
Kabinet is gevallen!
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/6082348/__KABINET-BALKENENDE_GEVALLEN__.html?p=1,1]bron[/url]
Wieteke
20 februari 2010 om 08:15
Dan maar zo!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6082348/__KABINET-BALKENENDE_GEVALLEN__.html?p=1,1
mieke2
20 februari 2010 om 11:48
Het spijt me intens voor het militair personeel nu in Afghanistan en voor de familieleden en vrienden van al wie daar al zijn omgekomen de laatste jaren, dat top-politici van een westers landje zo huichelachtig en kort van memorie met het onderwerp “missie Uruzgan” durven om te gaan. En het spijt me oprecht voor de mens en president Barack Obama, want die verdient m.i. al onze steun.
Maar verder: ik liep al meer dan een vol jaar iedere dag opnieuw te hópen op de val van dit tenenkrommende, totaal incapabele “kabinet”.
Toch gaat er geen vlag uit vandaag. De schaamte dat Holland bij de laatste TK-verkiezingen weer niets beters kon vinden qua regeringsploeg, is te groot.
RuudHarmsen
20 februari 2010 om 12:02
Het vernieuwingsvoorstel van Maurice op http://maurice.ooip.nl/wp-content/uploads/2009/04/schets_burger_democratie.pdf is nu NOG actueler geworden, want de totale onbestuurbaarheid van Nederland komt nu snel naderbij: met vier of vijf partijen is vrijwel geen stabiele regering te vormen, en toch is de kans groot dat er een verkiezingsuitslag komt die geen andere mogelijkheid laat. (Als we niet aan een minderheidskabinet met gedoogsteun of een zakenkabinet gaan denken.)
Wel moeten nog wat dingen nader uitgewerkt worden in de nieuwe opzet, namelijk antwoorden op ‘wat-als’-vragen:
- Wat als de gekozen minister-president NIET binnen de termijn een kabinet presenteert?
- Wat als de gekozen minister-president plotseling ernstig ziek wordt of overlijdt? Er zal dus een vice-minister-president moeten zijn. Wordt die ook gekozen, of alleen benoemd door de minister-president? Wat als de MP overlijdt net nadat hij gekozen is en nog niet de kans heeft gehad een vice-MP aan te wijzen?
Dat soort dingen. Maar dat is allemaal een kwestie van nadere uitwerking en doet aan de zinnigheid van het voorstel niets af.
RuudHarmsen
20 februari 2010 om 12:05
> Wat als de MP overlijdt net nadat hij gekozen is [...]
Overal waar ik ‘hij’ schreef bedoel ik uiteraard ‘zij m/v’.
Femke, Agnes en Rita mogen van mij zeker ook meedoen aan de MP-verkiezingen, maar of ik op ze stem is sterk de vraag.
RuudHarmsen
20 februari 2010 om 16:09
Staat tegenover dat directe premiersverkiezingen ook weer tot onregeerbaarheid kan leiden. Bijvoorbeeld in Israël hadden ze het, maar daar is het weer afgeschaft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Israëlische_directe_premiersverkiezingen_1996
http://nl.wikipedia.org/wiki/Israëlische_directe_premiersverkiezingen_1999
http://nl.wikipedia.org/wiki/Israëlische_directe_premiersverkiezingen_2001
Webmaster
20 februari 2010 om 16:30
Maar in Israel ontbrak een cruciaal onderdeel van mijn voorstel. Als de twee instituten met een mandaat (premier en kamer) er niet uitkomen speelt de burger een belangrijke rol via het geven van een bindende uitspraak. (Althans als de premier of de Kamer die wil hebben).
Als je de burger niet als scheidsrechter hebt schep je dus een patstelling als premier en kamer ergens niet samen uit komen.
Juist dat Israelische voorbeeld laat zien dat het slechtste wat je kan doen is een bestaand systeem in stand houden en daar een losse vernieuwing aan toe voegen. Dan gaat het zeker mis en na een tijdje ben je weer terug bij de oude situatie.
mieke2
20 februari 2010 om 18:32
Klopt (reactie webmaster re. Israël en systemen).
Zojuist hoorde ik op het Journaal dat het landelijk partijbestuur van het CDA in al z’n wijsheid (sic!) opnieuw de dominee (J.P. Balkenende) heeft aangewezen als lijsttrekker voor de nu komende TK verkiezingen…
Afgaande op mediaberichten, heeft de dominee die positie inmiddels ook weer volgaarne omarmd.
Wat is de definitie van fossiel?
En hoe fossiel zijn dus het partijbestuur van het CDA en de allang gewetenloze dominee himself?
Bij God, wat laat dit land zich n**ien!!!!!!
mieke2
20 februari 2010 om 22:47
Als je het nu niet gezien hebt, luister de uitzending van NOVA van vanavond dan nog eens na.
Een verademing om eindelijk de mens Wouter Bos weer eens aan te kunnen horen.
Wat laten politici toch met zich gebeuren in Haagse jaren? Met hun mens-zijn, hun karakter, hun eigenheid en persoonlijkheid? ‘k Weet even niet of Maurice daar met z’n links in “Mooie Breuk” ook al een oplossing voor heeft aangegeven. Maar wel dat zo’n oplossing er dient te komen om politiek menselijk en geloofwaardig te houden. Anders dient het nergens voor, bewerkstelligt niets goeds en maakt mensen alleen maar stuk.
Fleur
20 februari 2010 om 23:55
@mieke2,
Ik heb de uitzending gezien.
Het CDA eiste vrijdag nacht notabene van Bos dat hij zijn standpunt voor zich moest houden tot na de gemeenteraadsverkiezingen.
Bos moest v.h CDA naar buiten treden met de mededeling dat alle opties open bleven.
En nu komt het: Verhagen gaf aan dat hij direkt zou aftreden indien Wouter Bos dit niet zou doen!!
Mijn analyse over de wijze waarop Verhagen ons land vertegenwoordigde bij o.a de NAVO wordt hiermee geheel bevestigd.
De gladjanus Verhagen wilde met zijn schijnverhalen absoluut niet door de mand vallen in het buitenland…..!
De persoon die dit kabinet dus ten val heeft gebracht zijn dus niet Balkenende of Bos doch de glibberige Verhagen!
van oosten
21 februari 2010 om 00:04
Volgens het door Maurice geschetste scenario kan het niet anders dan dat Maxime Verhagen een PvdA-lid is. Deze slang dwong Bos afscheid te nemen van het gammele bootje dat Balkenende IV was, daar lag weinig PvdA-stategie aan ten grondslag. Ik geef de partij groot gelijk – na ´Davids´ hadden ze de stekker er al uit kunnen trekken. Het wachten is op een reconstructie van de gang van zaken rond de NAVO-brief; ik heb stellig de indruk dat dit de definitieve deconfiture van Verhagen oplevert en dat zou goed nieuws zijn.
Gerard
21 februari 2010 om 05:45
Je zal na een ongeschonden afdaling maar lekker lang zijn doorgezakt. En dan, als je in de kleine uurtjes van de après-ski nergens meer op rekent, een telegram krijgen dat thuis iemand ernstig is gevallen.
Bea’s Gipsvlucht
http://www.gerardboerhof.nl/wp/2010/02/21/beas-gipsvlucht/
RuudHarmsen
21 februari 2010 om 10:34
Re: Webmaster, 20 februari 2010 om 16:30:
Ja inderdaad, dat verandert de zaak.
Re: mieke2, 20 februari 2010 om 18:32
Dat misschien ook zo’n regel invoeren die ze in veel landen hebben, dat een president (in dit geval: minister-president) maximaal twee of drie termijnen achter elkaar mag hebben. En dan niet met truccen dat omzeilen, zoals in Rusland is gebeurd: stuivertje wisselen van premier en president.
RuudHarmsen
21 februari 2010 om 10:37
O ja, nog iets dat nader uitgewerkt zou moeten worden: wie betaalt de campagne van de premierskandidaten? Liever geen sponsoring door het bedrijfsleven, om koehandel en belangenverstrengeling te voorkomen. Dus publiek geld daarvoor, maar hoeveel en voor wie precies? Een onbeperkt aantal kandidaten werkt misbruik in de hand, want iedereen wil wel een zak met geld en dan een kansloze nepcampagne voeren. Iets met handtekeningen om kandidaat te mogen worden?
Maar nogmaals: dat is allemaal uitwerking en tast het voorstel verder niet aan.
Fleur
21 februari 2010 om 12:10
@van oosten,
Ik concludeer dat Verhagen uitsluitend zijn eigen agenda heeft gevolgd door met een dubbele tong te spreken tegen het kabinet, de NAVO alsmede tijdens zijn knusse onderonsjes met Clinton.
Daarbij kwam zijn actie naar Rasmussen waarmee Verhagen dacht dat hij hiermee Wouter Bos definitief over de streep kon sleuren.
Het lijkt mij dus niet makkelijk om alleen d.m.v deze brief de waarheid boven tafel te krijgen.
jetty
21 februari 2010 om 16:46
“Jan Peter Balkenende: Verzoek om NAVO brief kwam van de PvdA
Volgens demissionair minister president Jan Peter Balkenende kwam het verzoek om een brief van de NAVO bij de PvdA vandaan als een onderdeel van een eisenpakket waar volgens de partij aan voldaan moest worden voor men een mogelijke verlenging van de missie zou bespreken. Dit maakte hij in Buitenhof bekend gemaakt.”
Ik heb Buitenhof (nog) niet gezien, maar volgens kijkers was het een buitengewoon goede uitzending.
Bovenstaande werpt toch weer een ander licht op de zaak.
jetty
21 februari 2010 om 18:43
Inmiddels Buitenhof gezien.
@ Fleur
“En nu komt het: Verhagen gaf aan dat hij direkt zou aftreden indien Wouter Bos dit niet zou doen!!”
Heb ik Bos ook horen zeggen in Nova. Maar dit wordt weer door Balkenende ontkend in Buitenhof.
Fleur
21 februari 2010 om 22:34
@jetty,
Het verzoek v.d brief kwam van Koenders, aldus Balkenende. Dit vond plaats op 2-2 tijdens de afwezigheid van Bos die hiervan dus niet op de hoogte was.
Ik vraag mij af in welke context deze brief is besproken en of Koenders wel wist wat de eventuele internationale gevolgen hiervan zouden kunnen zijn. De snelheid waarop de brief arriveerde is voor mij overigens heel bijzonder.
Op 3-2 had Verhagen contact met Rasmussen en direkt de volgende dag was de brief er al.
Feit is in ieder geval wel dat Verhagen binnen het CDA heeft aangegeven te zullen aftreden indien het CDA zou instemmen met het standpunt van Bos.
Met dit dreigement zette hij de onderhandelingen geheel op scherp.
De boeiende vraag is waarom nu juist Verhagen als enige reeds vooraf met dit dreigement op tafel kwam ……!
Bij NOVA geeft Bos n.m aan mee te willen werken aan de opbouw van Afghanistan en geeft hiermee dus alternatieven aan.
Desondanks zijn inzet tot overleg werd Bos echter gedwongen om niet langer zijn standpunt omtrent Uruzgan in het openbaar te uiten.
Voor de buitenwereld wilde het CDA dus krampachtig het schijnbeeld in stand houden van een kabinet die alle opties open houdt.
Wilde het CDA hiermee tijd rekken…..?!
Had Verhagen nog snel tijd nodig om Bos in het buitenland te kunnen presenteren als een draaikont die vanuit het niets nu met deze opstelling is gekomen…..?!
De binnen het kabinet reeds bekende standpunt van Bos en de brief van Rasmussen rijmen immers totaal niet met elkaar.
Het feit dat Verhagen het kabinetsoverleg op scherp had gezet was m.i om fors gezichtsverlies te voorkomen bij zijn buitenlandse onderhandelingspartners die hij volstrekt op het verkeerde been had gezet.
Bij Binnenhof-tv ontweek Balkenende de ontslagdreiging van Verhagen op een sluwe manier.
De vraag hierover van Polak beantwoordde hij niet met een já of néé.
Zijn antwoord was: “Euuuuh,nee niet in de ministerraad en ook niet in de zalen rondom de trèvezaal, nee.”
Waar Verhagen dit wèl heeft geponeerd verteld Balkenende er met opzet niet bij.
Op deze wijze lieg je dus niet maar spreek je ook niet de volledige waarheid!
Schijnvertoning naar de buitenwacht, verpakte antwoorden geven, oneigenlijke vergelijkingen maken (harde afspraken uit 2007 worden op een lijn gezet met de huidige credietcrisis) etc etc.
Dit is dus de werkwijze waarop het CDA de kiezers om de tuin weet te leiden.
En Wouter Bos?
Hij bleef bij NOVA mild in zijn visie omtrent de 2 andere hoofdrolspelers Verhagen en Balkenende.
Mijn indruk is dat Bos, Balkenende en Rouvoet wel met elkaar tot een compromis hadden kunnen komen.
Het is echter Verhagen die zijn eigen ijdele imago wilde redden en daarmee dit kabinet ten val heeft gebracht!
http://www.nu.nl/politiek/2189857/balkenende-spreekt-onwaarheden.html
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42943675/items/43126344/media/43126575/
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7613/#
Fleur
22 februari 2010 om 00:16
Balkenende: ” Euuuuuh, nee niet in de ministerraad en ook niet in de zalen RONDOM de trêvezaal, nee.”
Fleur
22 februari 2010 om 12:28
Ik zie lees hier dat op 1-10-2009 Verhagen reeds aangaf op te stappen indien Nederland weg zou gaan in Uruzgan.
Hier geeft hij dus al openlijk en duidelijk aan hoe verbeten zijn standpunt is aangaande Uruzgan.
En Balkenende beantwoordde de vraag van Polak over het dreigement van Verhagen moeiteloos en zonder schaamte met, “nee.”
Wie waren dus werkelijk de ware draaikonten?!
Balkenende en Verhagen!
Bos maar ook Rouvoet hebben het ongetwijfeld niet makkelijk gehad met deze glibberige min-president en zijn makkertje Verhagen.
Fleur
22 februari 2010 om 12:30
Ik vergat deze link mijn mijn vorige posting:
http://www.nu.nl/politiek/2189534/reconstructie-val-kabinet-balkenende-iv.html
Fleur
22 februari 2010 om 13:00
En hier nog even het antwoord van Balkenende over Verhagen.
Bij 22:30 wordt de vraag door Polak gesteld.
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42943675/items/43126344/media/43126575/
jetty
23 februari 2010 om 13:42
Fleur,
De PvdA valt volgens Rouvoet ook wel het een en ander te verwijten.
De PvdA-ministers hebben maanden de optie nog iets te doen in Uruzgan open gehouden. Dan komt er een verzoek van Koenders voor een Navobrief. Vervolgens worden de PvdA-ministers teruggefloten door de tweede kamerfractie.
Dat Bos nu net doet alsof Uruzgan na 2010 voor de PvdA(ministers) nooit bespreekbaar is geweest is dus niet eerlijk.
Balkenende ging de fout in door de brief van de Navo niet tegen te houden nadat Bos hem op donderdagochtend had verteld dat de optie Uruzgan voor de partij van de arbeid onbespreekbaar geworden was. Dat de Navo en/of Nederland nu voor schut staat, is ook maar een interpretatie trouwens. Waarom zou Nederland een officieel verzoek van de Navo niet mogen afwijzen?
Zie:
http://www.nu.nl/politiek/2190834/uruzgan-was-bespreekbaar-pvda.html
Fleur
23 februari 2010 om 16:18
@jetty,
In NOVA geeft Bos duidelijk aan dat andere hulp in Afghanistan welkom was bij de PvdA doch dat daarbij de belofte uit 2007 in stand moest blijven.
Blijkbaar is het de stijl van het CDA om harde gemaakte afspraken d.m.v wollig taalgebruik volledig van tafel te vegen.
Dit getuigt van volstrekte minachting voor de 2de kamer en de kiezers.
Het internationionale imago van Balkenende en Verhagen wordt door hen aantoonbaar vèr boven de wens v.d burgers geplaatst.
Bos wilde naast één strak standpunt die binnen het kabinet bekend was daarbij alle pogingen doen om tot een haalbaar compromis te komen, zoals bijv. het in stand houden van de F16.
Omdat de ijdele Verhagen -die al jaren op het randje v.d waarheid functioneert- allang zijn dreigement van aftreden had verkondigd zette hij hiermee het overleg op scherp.
Balkenende koos natuurlijk partij voor Verhagen( vanwege hun honger naar internationale aanzien) en Rouvoet keer ernaar en deed niets!
En wat ik al helemaal niet van die gristenen begrijp is dat van Bos werd geëist om met DUBBELE tong naar buiten te treden.
En dát nu is precies hetgeen voor Bos een brug te ver was!
Dus offerde hij daar noodgedwongen zijn ministerschap voor op.
Details vind ik nu niet meer belangrijk.
Het siert Wouter Bos enorm dat hij de (gebruikelijke)valse tong van het CDA pertinent heeft geweigerd.
Mede om die reden is Wouter Bos voor mij de ware winnaar temeer daar ik enorm de pest heb heb aan lui die anderen d.m.v achterbaks theater moedwillig willen belazeren!
Ik juig het dan ook ten zeerste toe indien Wouter Bos de schimmige Wellink zou opvolgen!
jetty
23 februari 2010 om 17:27
Fleur,
Ik heb geen behoefte om Verhagen te verdedigen, noch Balkenende, noch Bos, noch Koenders, noch iemand anders van Balkenende IV.
Maar heb het idee dat als je objectief naar het geheel kijkt, de (niet)besluitvorming over Uruzgan zeker geen schoonheidsprijs verdient en dat daar bovengenoemde ministers alle vier debet aan zijn.
Fleur
23 februari 2010 om 18:01
@jetty,
Ach, voor mij is de politiek gelijk aan een slangenkuil.
De meest competente personen zie je daar niet.
Niet voor niets was 1 van onze beste ministers Hans Wijers na één termijn vertrokken.
Hij had wel wat beters te doen!
Mijn indruk is dat Wouter Bos de politieke -slangenkuil- mentaliteit mist als overigens competente man.
Met zijn kennis en vaardigheden zou hij er verstandig aan doen om de politiek de rug toe te keren.
Fleur
24 februari 2010 om 14:03
Krijgen de Europese politici schoon genoeg van Amerika die oorlogen voert onder de dekmantel van terreurbestrijding terwijl er een volstrekt ander doel wordt nagestreefd…
http://www.nu.nl/buitenland/2191784/gates-haalt-navo-partners.html
http://video.google.com/videoplay?docid=915643024925961431#
mieke2
25 februari 2010 om 22:04
Nou ja, het wordt dus hoog tijd en dat is iets wat ik persoonlijk al járen vind, om voortaan de bewegingen en beweringen van iedere Haagse politicus/politica en ieder Haags overleg met een webcam te laten vastleggen. Zodat het hele land daar getuige van kan zijn, en alles kan volgen. Journalisten, maar ook Jan of Marie met de pet zoals jij en ik.
Met uitzondering van die kwesties die rechtstreeks met staatsveiligheid te maken hebben. Rekbaar begrip, accoord. Maar je moet wel reëel proberen te blijven.
Sinds ik internet ontdekt heb 10 jaar terug, ben ik er al járen voor. Gewoon net zoals met interessante nestkastjes, molens of het werkterrein van Groningen Seaports waar ook permanent een webcam op staat, een totale openheid en registratie van wat de landelijke politiek in vergaderingen en anderszins uitvreet. M.u.v. inderdaad van items die de staatsveiligheid onder druk zouden kunnen zetten.
Ik teken ervoor. Want wat er rond de recente kabinetsval allemaal is afgekonkeld zonder dat het volk er duidelijk iets van wist, was Middeleeuws.
Nog1
26 februari 2010 om 12:28
Wat me opvalt is dat iedereen de polarisatie links-rechts peilt, terwijl geen van beide kanten een meerderheid in de peilingen (of het parlement) heeft.
Een CDA-VVD-PVV kabinet wordt nog het meest besproken door politici, media en opiniepeilers, terwijl een andere meer voor de hand liggende combinatie groter is; Paars-plus.
PvdA-VVD-D66-GL is niet alleen in de peilingen de grootste combinatie, ook inhoudelijk is die samenwerking een stuk eenvoudiger te formeren. Zeker in vergelijking met een CDA-VVD minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV.